Senaste nytt från Blueberry

Konstiga och roliga saker jag har råkat ut för under mina utlandsäventyr

Som de flesta på Blueberry så har jag rest en hel del utomlands i mitt liv. Allting blir ju snäppet mer exotiskt utomlands plus att man gör aningens mer vågade saker plus att det faktiskt är en massa saker som skiljer sig från hur det är i Sverige.  Allt detta gör att jag har en lista på saker som har en särskild plats i mitt minne… Jag tänkte dela med mig av några av dessa här (utan inbördes rangordning):

• Okej, detta kanske måste komma först på listan: jag har hoppat Bungyjump utanför Cairns, Australien – naken. För att göra en lång historia kort: jag och en kompis åkte med bussen The Oz Experience. Vi stannade vid ett Bungyjumpställe och jag var sugen på att hoppa, men det var lite väl dyrt. Då sa chauffören att om man hoppar naken så får man det gratis. Sagt och gjort: jag tjatade till mig (…) att få hoppa gratis, och väl uppe i tornet så var det bara att dra av sig alla paltor och bli fastspänd i linan av en man som synade mig noga. Fördelen var att jag inte hade lust att stå och tveka någon längre stund, så jag kastade mig ut på stört. Väl nere i vattnet fick jag hänga naken och dingla en bra stund innan de hämtade in mig med båten. Om det var en häftig upplevelse?! You bet!
  • När jag reste ”jorden runt” kom vi på slutet till Los Angeles. Där lånade jag och tre tjejer en bil som vi skulle åka till Las Vegas med. Tyvärr kom vi inte längre än till Barstow förrän vägpolisen stoppade oss. Bilen hade inte giltigt registreringsbevis. Som de fyra unga skandinaviska tjejer vi var spelade vi utlänningkortet och slapp böter, mot att vi lovade att återvända till LA på en gång. Vi kom alltså inte till Las Vegas, men däremot hann vi övernatta på samma sketna hotell i Barstow två gånger.
  • Husbilen - i helt skick!

• Min kille och jag åkte husbil i USA en sommar. Vi körde mil efter mil efter mil i den 11 meter långa bilen, och jag var så stolt över att vi körde så bra. Efter tre och den halv vecka närmade vi oss slutet och den camping där bilen skulle ställas. Tre och en halv vecka och inte en endaste liten olycka. Vi missar då avfarten till campingen och tar nästa avfart för att vända. Det råkar dock vara en smal liten grusväg, så vi får vända på en uppfart. Då slår husbilens tak i ett träds nedhängande grenar och hela taket repas upp. Till saken hör att det var min farfars husbil och det var min kille (blivande man) som körde. Han var lagom glad över att ha pajjat sin svärfarfars bil, sista kilometern på semestern. Det löste sig dock med försäkringar och annat, men oj vad vi svor.
  • När jag pluggade i Edinburgh så fick jag kontakt med en svensk kille på ett forum för utlandssvenskar. Han skulle flytta till Edinburgh och ville ha tips på hur man sökte bostad och jobb, och jag svarade. Vi pratade om att vi skulle ta en fika när han flyttade dit, men sedan hördes vi inte av. Tills den dag det ringer på min dörr i lägenheten jag bodde. Utanför står en svensk kille som undrar om jag är jag. Då har han sett namnskylten på dörren och känt igen mitt efternamn. Det visar sig att han bor granne med mig! Snacka om att världen är liten. Vi blev sedan bra kompisar och han fick jobb på det café där JK Rowling skrev första boken i Harry Potter…
  • När jag pluggade i Chile så bodde jag ett tag inneboende hos två tjejer/kvinnor. De var trevliga, men lite väl ”kontrollerande”. Det spårade dock ur först kvällen som Oscarsgalan sändes. En av tjejerna tog nämligen med mig till sin pojkväns lägenhet. Han hade också inneboende: två killar från Peru och Chile. Vi satt allihopa och kollade på galan och hade det trevligt. Halvvägs tröttnade dock min hyresvärdinna, för det var sent och hon ville gå hem. Okej, sa jag, men jag vill gärna stanna och se klart. Nej, är du galen, tyckte hon. Du får absolut inte stanna kvar här ensam med två killar (hennes kille skulle följa henne hem, men skulle sedan komma tillbaka). Jag var alltså 24 år och tyckte att jag väl kunde ta det beslutet själv, men hon blev helt tokig (hon tyckte hon hade ansvar för mig) och tvingade mig att följa med hem. Needless to say så tog det inte lång tid innan jag hittade en annan lägenhet och flyttade ut. Kulturkrock à the big bang!

Grand Canyon - häftigt som väldigt lite annat...

Så fort jag började på den här listan kom jag på sak efter sak efter sak (några är censurerade!) som platsar på listan. Det är bara att konstatera att det händer så mycket knasigheter när man är utomlands, vare sig man läser språk, pluggar på universitet, jobbar, reser eller gör något annat. Och även om en del av sakerna kan vara jobbiga eller konstiga så är de alla erfarenheter som berikar och som gör att man växer som människa (en klyscha, jag vet, men ack så sann). Det spelar därför inte så stor roll vad du hittar på, bara du åker någonstans. Äventyret kommer att leta upp dig, jag lovar!

Vad är det knäppaste du råkat ut för utomlands?

About Jenny Minnema

Jag jobbade på Blueberry 2005-2012. Jag har själv varit ute i världen och rest, pluggat och jobbat så det står härliga till. Till mina bästa minnen hör att vandra Inkaleden, att simma med delfiner i Australien samt att jobba på en ekologisk farm i syd-Frankrike. Här på bloggen delar jag med mig av mina egna erfarenheter och komma med tips och råd inför utlandsvistelser av olika slag.